Suzannegadd.se
  • HEM
  • OHOJ-MODELLEN
  • FÖRELÄSNING WORKSHOP I MYLLAN
  • SMÅSKALIGA EVENT
  • BILoHOJ
  • SVENSK CYKELUTVECKLING
         Föreläsningar eller workshops eller direkt i myllan
Inför en föreläsning eller workshops gör jag alltid en analys av syfte och mål som området har runt cykelutveckling, vad området har att erbjuda, scannar deltagarnas hemsidor för att komma så nära verkligheten som möjligt.
       För mig är det viktigt att kunna vara i myllan hela tiden så att deltagare och uppdragsgivare får ut så mycket som möjligt av sin investerade tid och peng.
      Genom mina föreläsningar och workshops sätter vi fingret på vad ett cykelområde behöver arbeta med för att bli en besöksanledning för en cyklist.Kan vara online eller på plats
      I "direkt i myllan" är en mix mellan föreläsning/workshops och att jag sedan kommer till området och arbetar direkt tillsammans med deltagarna för att få fram en bokningsbar cykelprodukt.
      För att inte cykla är att gå för långt.
Picture
Föreläsningar  eller workshops
​1. HJÄLMoHOJ
 
- Vad finns under hjälmen på en cyklist?
Ju fler önskemål och drömmar du kan uppfylla hos cyklisten,desto nöjdare gäst och ju mer pengar kan du tjäna.
• vilka trender ser vi
• upplevelse- och servicepyramiden
• hur tänker en cyklist, varför cyklar man, cyklistens önskemål
 "cykelscenens" möjligheter med samarbete, merförsäljning
​ att ta tillvara på säsongernas olikheter och skapa olika bokningsbara produkter

"Mick J​agger" på hoj, otvättad öl, danska backar och andra cykelnyttiga termer

Picture
2. CYKELVÄNLIGHEToHOJ  
Vad innebär det att vara cykelvänlig?
​  En cyklist köper inte bara för att du är du. Cyklisten köper på det värde som du kan ge cyklisten.
Du blir cykelvänlig.

​  • upplevelse- och  servicepyramiden  
  • hur kan du bli ett cykelvänligt - område, boende, fikaställe, restaurang, cykelreparatör, mataffär, info-point och allt annat som kan vara servicepunkter för en cyklist?
    • att vara cykelvänlig före, under, efter ett besök av cyklisten
    • att växa med cykelvänlighet i nivåerna bra, bättre, bäst
    • varför är RumpRäddarsalva och fryspåsar så viktiga?

Picture

3. SCENoHOJ - Cykelscenen är din
    • trender och cykelscenens möjligheter året runt för att skapa bokningsbara produkter
    • vad finns under hjälmen på en cyklist? Matchar du behovet? Vilken typ av cyklist passar dig?
    • vilka " föreställningar" skulle du kunna skapa på cykelscenen?
    • hur hittar du en säljande berättelse? Vad är speciellt med dig ?
    • hur producerar du en upplevelserik  cykelrunda på väg?
    • hur skapar du lönsamhet på cyklistgästen?

Picture
 4. KROKA-ARMoHOJ 
​
- skapa en minidestination tillsammans
Du har säkert hört det förr " ensam är inte stark".  Så är det!
Genom att kroka arm med andra kan man tillsammans skapa en intressantare minidestination.
En produkt består ofta av boende, mat, aktivitet och transport.
Genom att erbjuda cyklisten en produkt som både innehåller mer och är mer attraktiv så kan du sätta ett högre pris.
• vi börjar med att bli lite crazy i huvudet och spåna idéer och möjligheter i mini-destinationen. Ordet nej eller går inte är bannlysta.
• allt det där crazytänket gör vi om till möjliga affärsidéer för minidestinationen
• vi spånar vidare vilken typ av cyklister som skulle passa minidestinationen
• vi fortsätter med att börja urskilja vilka typer av cykelpaket/event som kan skapas, gärna med knorr, utifrån årets olika säsonger för minidestinationen.
• produktägare eller underleverantör. Paketreselagen

​• att våga testa och testa och testa.

Direkt i myllan
Här är upplägget en mix av både föreläsning/workshops och att jag kommer till området och arbetar direkt i myllan tillsammans med deltagarna  för att få till en bokningsbar cykelprodukt som tilltalar cyklister.

5. VÄGoHOJ
- Skapa upplevelserika cykelrundor på väg
Det cykelpaketens gäster klagar mest på är faktiskt hur cykelrundorna är utformade.
    De kan vara onödigt jobbiga.De upplevs inte heller som speciellt vackra eller säkra.
    Om cykelrundan blir en obehaglig eller trist upplevelse smittar det av sig på hela upplevelsen av ett cykelpaket.
   Vi har några käpphästar. Se här.
• cykelrundor ska läggas upp av cyklister för cyklister
• cykelrundor ska vara på små läckra vägar som ger upplevelsekickar med jämna mellanrum. Det är lite av en konst att hitta dessa vägar
 • Även långa raksträckor i motvind ska innehålla dessa kickar
 • cykelrundorna ska anpassas till olika typer av cyklister, erbjuda olika svårighetsgrader och längd.
Picture
Träff 1
online eller på plats

 • målgruppsanalys av cyklister som passar till cykelområdet
•  inventering av upplevelserika vägar, längd, svårighetsgrad, grus, asfalt, backar, möjliga fikaställen​•  hur gör vi lätt för cyklisten att hitta? Både digitala och vanliga papperskartor med ledbeskrivning är ett måste. Hur kan man skapa dessa kartor?
•  hur ser cykelvänligheten ut hos servicepunkterna utmed rundan ? Vad behöver göras?
•  vilka tips på cykelteknik,klädsel,äta och dricka kan vi ge våra cykelgäster så att upplevelsen blir optimal ute på cykelrundan?

Träff 2 i myllan
•  vi testkör tänkta rundor, ger ett omdöme. Justerar eller föreslår nya rundor
•  hur kan jag presentera cykelrundorna så att de väcker känslor och längtan. De skall också väcka intresse och nyfikenhet för det bokningsbara cykelpaketet. Vi kommer hjälpa dig att ta fram säljande bilder för målgruppen cyklister och hitta rätt ton i presentationen .
Picture
6. BILOHOJ - nytt koncept 
Vi har precis sjösatt ett nytt koncept för bekväma resor mellan olika destinationer och besöksmål. Läs mer om BILoHOJ.
Om du önskar lära mer om hur du utvecklar ditt företag kan jag rekommendera en affärsutvecklingserie eller utbildningserie på Svensk Cykelutveckling, där jag också ingår

På gång
En Guideutbildning på väg  är under utveckling

Illustrationer: ©Hans Klaive
äg
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • HEM
  • OHOJ-MODELLEN
  • FÖRELÄSNING WORKSHOP I MYLLAN
  • SMÅSKALIGA EVENT
  • BILoHOJ
  • SVENSK CYKELUTVECKLING